Økologi tilbage i indkøbskurven
L&F forbrugerkampagne, ’Økologi tilbage i indkøbskurven’, fremmer det økologiske salg af kød, mejeri og æg, og løfter viden hos danske forbrugere.
Kampagnen ’Økologi tilbage i indkøbskurven’, fremmer det økologiske salg, og løfter samtidig viden hos de økologiske forbrugere og danskere generelt.
Vi ved, at dyrevelfærd og økologi motiverer danskerne, når de fylder indkøbskurven. Derfor er det vigtigt at kommunikere og skabe synlighed, tæt på købsøjeblikket.
Forbrugerkampagne ’Økologi tilbage i indkøbskurven’
Forbrugerne mangler viden om den økologiske produktion. Hver femte dansker ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion (Norstat for Landbrug & Fødevarer, august 2025).
Landbrug & Fødevarer gik derfor i luften 1. september til 12. oktober 2025 med en ny forbrugerkampagne med fokus på, hvad man som forbruger får for pengene, når man vælger at købe økologi. Kampagnen fremhævede økologiens kerneværdier og den merværdi, forbrugerne både opnår og bidrager til i forhold til dyrevelfærd på tværs af de forskellige animalske kategorier (mælk, ost, smør, gris, okse, kalv og kylling samt æg). Når du vælger økologisk kød, mejeriprodukter og æg, vælger du også dyrevelfærd.
Danskerne kunne møde kampagnen på udendørsreklamer i de større byer og på sociale medier med budskaber på de enkelte kategorier, via kampagnehjemmeside – og via værktøjskasse, som virksomheder og detailhandlen kunne bruge.
Kampagnen var udformet i tæt dialog med virksomheder, og de var klar til at aktivere. Samtidig var kampagnen og materialer præsenteret på møder med hele detailhandlen om brug af kampagnen. Lanceringen af kampagnen blev desuden synliggjort i en lang rækkes medier og nåede bredt ud både i LandbrugsAvisen, AgriWatch, Økonu.dk, MejeriNyt, FødevareWatch mfl. Ligesom L&F Sektor for Økologi særskilt annoncerede på Facebook i kampagneperioden med formidling og detaljering på de enkelte produktgrupper med god effekt.
Effekt af forbrugerkampagne kort fortalt:
- Budskaberne nåede ud til 2,8 mio. danskere 30 år og derover
- Høj synlighed af kernebudskaber med 3,3 mio. personer, der mødte de landsdækkende udendørsreklamer i storbyer (hvor de fleste økologiske forbrugere bor)
- Synlighed og viden om den økologiske produktion med 7,09 mio. visninger på Sociale Medier, Facebook og Instagram
- På sociale medier nåede budskaberne ud til 1,7 mio. unikke personer (kvinder/mænd med og uden/børn med interesse for økologi)
- L&F kampagneside ’merværdi økologi’ opnåede 3.457 kliks
- Forbrugerkampagnen indgik desuden som del af ’Sommer på Axelborg’ 18 august 2025, hvor ca. 1000 københavnere kiggede forbi
- Kampagnen blev understøttet af overlap med Økologisk Landsforenings 35 års kampagne for det røde ø-mærke uge 37-38 (forstærkede det økologiske budskab og gennemslagskraft)
- Målgrupper: Kvinder/Mænd 30 år +, m/u. børn, interesseret i økologi
Budskab: KØD, MØLK, ØG – Økologi er også dyrevelfærd
- Du kan se mere på link til L&F kampagneside: https://voresmad.dk/oekologi/
Formålet var klart: at fremme salget af økologisk mejeri, kød og æg – og øge forbrugernes viden om fordelene ved økologisk mejeri, kød og æg, ’Økologi er også dyrevelfærd’.
Indsatsen og forbrugerkampagnen på tværs af de animalske kategorier kød, mælk og æg fortsætter i 2026.
Projektet er finansieret Fonden for Økologiske Landbrug og Den Europæiske Union – NextGenerationEU.
Yderligere oplysninger
Chefkonsulent, Markedsføring
Eva Kunnerup Mohrsen