Publikation, 01.juni 2023

Forbrugerne fokuserer på smagen, når de handler dagligvarer

Hvad prioriteres, når det skal besluttes, hvilken vare, der lægges i indkøbskurven?

Når danskerne skal vælge dagligvarer, står de over for mange muligheder: økologiske vs. almindelige fødevarer, danske vs. udenlandske og meget, meget mere.

Landbrug & Fødevarer har i en ny undersøgelse endnu en gang spurgt danskerne, hvad de lægger vægt på, når de køber dagligvarer og her præsenteret deltagerne for en række faktorer, der kan være et valgkriterium i købsøjeblikket.

De vigtigste indsigter er:

  • Selv om pris kan være afgørende for mange forbrugere, er ’god smag’ alligevel dét, som flest lægger vægt på i indkøbssituationen. Når danskerne køber dagligvarer, er det knap syv ud af ti, der lægger særligt vægt på, om det smager godt. På anden-, tredje- og fjerdepladsen finder vi faktorerne ”lav pris”, ”værdi for pengene” og ”god kvalitet”. Alle disse faktorer er noget, som flere end halvdelen lægger vægt på, når de handler dagligvarer.

  • Danskernes fokus i indkøbssituationen varierer lidt alt efter, hvilken alder man har. Lav pris er oftest et fokus blandt de yngste deltagere, mens dansk produceret oftest er et fokus blandt de ældste deltagere. Faktorer som økologi og god dyrevelfærd er oftere et fokus blandt 30-39-årige. Det er samtidig oftere blandt de 30-60-årige, at vi finder ’god smag’ som valgkriterium.

  • I købssituationen kan det være svært for forbrugerne at vurdere den forventede smag på en fødevare, medmindre man kender den i forvejen. Smagsbeskrivelser kan være sjældne, og i stedet vurderes der ud fra emballagens udseende og funktionelle valgkriterier som pris og ingredienser, evt. kombineret med mærkningsordninger, der kan fortælle om produktets kvalitet, produktionsforhold eller oprindelse.
  • Skal man som fødevareproducent lancere et nyt produkt, kan det anbefales at beskrive de sensoriske oplevelser som smag og tekstur i langt højere grad, end hvad sker i dag. Gøres fortællinger om sanseoplevelser til en del af fortællingen om produkternes kvalitet, kan det potentielt være med til at skabe lyst til at prøve produktet.

Download hele analysen