Publikation, 28.marts 2022

Smag og dansk produktion er vigtige kriterier for hakket kød

I denne markedsanalyse stilles forbrugerne overfor fire typer af hakket kød/plantefars; hakket oksekød, kyllingekød, grisekød og plantefars.

I analysen spørges der ind til forbrug, købsmotiver, samt hvilke kriterier forbrugerne prioriterer ved køb af ét eller flere af produkterne. Hakket oksekød er den type, som flest forbrugere benytter i madlavningen, mens plantefarsen er det, som flest tror, at de fremadrettet kommer til at spise mere af. At produktet smager godt, og at indholdet ser friskt og appetitligt ud, er de to vigtigste kriterier på tværs af de fire produkter af hakket kød/plantefars ved indkøb.

De vigtigste indsigter er:

  • Der er en markant forskel i, hvor hyppigt folk anvender de fire produkter indenfor hakket kød og plantefars/køderstatning. Hakket oksekød bliver anvendt mest, efterfulgt af hakket grisekød, hakket kyllingekød og til sidst plantefars/køderstatning.
  • Ca. 1 ud af 5 danskere forventer at spise mere plantebaseret køderstatning i fremtiden, dog overvejende blandt dem, der allerede gør det.
  • At produktet smager godt, er det vigtigste valgkriterium for de fire produkter i analysen. Blandt de øvrige vigtige kriterier er, at indholdet ser friskt og appetitligt ud, er fri for antibiotika og er dansk produceret.
  • De vigtigste valgkriterier er generelt også hygiejnefaktorer, som forbrugere regner med, er til stede ved køb af produktet. De kriterier, som motiverer kunderne (motivationsfaktorer) til at købe de fire produkter, er typisk relateret til pris, mængde, om produktet er dansk produceret og miljøbevidsthed.

Download hele analysen