Publikation, 11.december 2025

Danskernes indkøbskurv med grisekød

Hvad følger med i indkøbskurven, når vi køber grisekød, og hvem er forbrugerne af grisekød?

Landbrug & Fødevarer sætter i denne analyse fokus på grisekød - især indkøb af hakket gris med forskellige fedtprocenter og de varer, der følger med i kurven. Vi ser også nærmere på, hvem der oftest spiser grisekød, og hvordan de beskriver deres madvaner.

De vigtigste indsigter er:

  • Grisekød er populært: 86 pct. af danske husstande har købt grisekød det seneste år, 72 pct. har købt fersk hakket grisekød, og 79 pct. har købt ferske udskæringer. Prisen er steget fra 78 til 82 kr. pr. kg fra 3. kvartal 2024 til 3. kvartal 2025 (5 pct. stigning). Volumen er ikke fulgt med, og den gennemsnitlige pakningsstørrelse er blevet en anelse mindre.

  • Hakket grisekød med lav fedtprocent (4-7%) har den højeste kilopris, mens 13+% er billigst, hvilket kan give et prismæssigt incitament til at vælge det federe kød. Alle husstandstyper køber grisekød, men især ældre 2-personers husstande uden børn står for 38 pct. af markedsværdien. Unge husstande u. børn køber mindre grisekød og har kun 10 pct. af markedet for grisekød.

  • Hakket grisekød med højt fedtindhold (13+%) købes især af børnefamilier, som udgør 42 pct. af salget i denne kategori. Til sammenligning står de kun for 25 pct. og 32 pct. af salget af hakket grisekød med lavere fedtindhold (4-7% og 8-12%). Ældre husstande køber mindre af det fede hakkede grisekød, hvilket tyder på en lavere prisfølsomhed.

  • Grisekød købes oftest som en del af store indkøb, og grisekød trækker især grøntsager, mælk, frugt, pålæg og ost med i indkøbskurven. Når man sammenligner indkøbskurvene for hakket grisekød med forskellig fedtprocent, ses det at kurve med 13+% fedt oftere indeholder smør, dressing, snacks og færdigretter - altså flere sukker- og fedtholdige varer.

  • Tre ud af ti danskere spiser grisekød til aftensmad, hvilket gør det til den mest populære kødtype. Det er især mænd, personer over 60 år og husstande uden børn, der spiser gris til aftensmad. De bor ofte i mindre byer, har oftere en erhvervsuddannelse, er typisk fuldtidsansatte eller pensionister og har som regel en årlig indkomst mellem 400.000 og 800.000 kr. 
  • Når grisekød er på aftensmadstallerkenen, serveres der oftere kartofler og brød til, mens pasta sjældnere indgår i måltidet. Når grisekød er på menuen, opfattes aftensmaden oftere som let og hurtig at lave, økonomisk fordelagtig og baseret på danske råvarer. Til gengæld vurderes den sjældnere som sund.
  • Halvdelen af danskerne (52 pct.) spiser grisekød ugentligt, og 7 pct. gør det 4-7 gange om ugen. Gris vælges især, fordi det er velegnet til hverdagsmad, smager godt, er alsidigt og dansk.
  • Grisekødsforbrugere lægger i højere grad vægt på, at maden smager godt, sammenlignet med befolkningen generelt. De forsøger også oftere at undgå madspild og foretrækker danskproduceret mad. Til gengæld bekymrer de sig mindre om klima og dyrevelfærd. 
  • Samlet set kan analysens indsigter bruges til at styrke grisekødets position, optimere sortiment og markedsføring samt gøre dialogen med forbrugerne i detailhandlen og fødevareindustrien mere målrettet og værdiskabende.

Download hele analysen her