pexels.com, fotograf Jacob Morch
Publikation, 03.november 2025
Dyrevelfærd og grønne valg: Italienske forbrugere 2025
Landbrug & Fødevarer sætter i denne analyse fokus på italienerne og det italienske marked
Landbrug & Fødevarer sætter løbende fokus på madkultur, holdninger og adfærd blandt forbrugere i andre lande end Danmark. Denne analyse fokuserer på Italien, hvor Landbrug & Fødevarer sammen med analysebureauerne Kantar og Wilke har gennemført en befolkningsundersøgelse i 2025. Resultaterne sammenlignes, hvor muligt, med en tilsvarende analyse fra 2022 for at belyse udviklingen.
De vigtigste indsigter er:
- 67 pct. af de italienske forbrugere bruger mindre end 30 min. på at lave aftensmad. I 2022 var det 53 pct., hvilket betyder, at italienske forbrugere nu bruger mindre tid på madlavning end før.
- Italienerne spiser traditionel italiensk mad til aftensmad. De mest almindelige retter er salat, pizza og pasta. Blandt kødtyper er pålæg, kylling og fisk de mest populære, mens de foretrukne grøntsager er tomat, salat, kartofler og løg.
- Generelt er kylling den mest spiste kødtype i Italien, efterfulgt af fisk. 59 pct. spiser således kylling mindst én gang om ugen, og 52 pct. spiser fisk mindst én gang om ugen.
- Kød og grøntsager spiller en central rolle i måltidsplanlægningen for en tredjedel af forbrugerne. 23 pct. lader kødet styre måltidet, mens lige så mange i 2025 starter med det grønne - en stigning fra 17 pct. i 2022.
- I 2025 siger 39 pct. af de italienske forbrugere, at de spiser mindre kød end for to år siden, hvilket er flere end i 2022 (31 pct.). Især forbrugere over 60 år svarer, at de har reduceret deres kødforbrug. De vigtigste grunde til at skære ned på kød er relateret til personlig sundhed.
- Italienske forbrugere er generelt mest positive over for italienske fødevarer, men mad fra EU opfattes også positivt. Mange forbrugere synes dog, det er svært at vurdere fødevarer produceret i andre lande, især fødevarer fra Danmark.
- Flere forbrugere (33 pct.) tænker meget over dyrevelfærd i 2025 end i 2022 (26 pct.). Kvinder bekymrer sig generelt mere end mænd om dyrevelfærd.
- Klima og bæredygtighed er vigtigt for mange italienske forbrugere. Omtrent 3 ud af 4 siger, at de er interesserede i at spise klimavenligt, og at de tænker på bæredygtighed, når de køber mad og drikke. Dette er dog faldet en smule siden 2022. Økologi er stadig vigtigt, men lidt færre vurderer det som “meget vigtigt/vigtigt” i 2025 (61 pct.), mod 73 pct. i 2022.
- 60 pct. af de italienske forbrugere er bekymrede for krig, og ca. halvdelen er bekymrede for global opvarmning og forurening af miljø og natur. Bekymringer stiger generelt med alderen.
- Mange har ændret adfærd på det seneste: 58 pct. har sparet på vandet, 56 pct. på varmen, og 47 pct. har købt billigere fødevarer. 1 ud af 3 har undgået produkter fra USA og Rusland.