pexels.com, fotograf Jacobs JS
Publikation, 06.november 2025
Forbrugernes valgkriterier ved køb af fødevarer
Ny analyse kigger nærmere på, hvordan forskellige forbrugersegmenter prioriterer, når de handler fødevarer.
I denne analyse sætter Landbrug & Fødevarer forbrugernes indkøbskriterier under lup og undersøger nærmere, hvem der er i målgruppen for fødevarer, der er produceret med særligt fokus på god dyrevelfærd og/eller hensyn til miljø og biodiversitet.
De vigtigste indsigter er:
- Selvom pris kan være afgørende for mange forbrugere, er ’god smag’ alligevel dét, som flest lægger vægt på i indkøbssituationen. Når danskerne køber dagligvarer, er det to ud af tre forbrugere, der lægger særligt vægt på, om det smager godt. På anden-, tredje- og fjerdepladsen finder vi valgkriterierne ’lav pris’, ’værdi for pengene’ og ’god kvalitet’. Alle disse kriterier er noget, som flere end halvdelen lægger vægt på, når de handler dagligvarer.
- Danskernes fokus i indkøbssituationen varierer lidt alt efter, hvilken alder man har. Lav pris er oftest et fokus blandt de yngste forbrugere, mens ’dansk produceret’ og/eller ’lokalt produceret’ bliver mere vigtigt, jo ældre man er.
- Tre ud af ti forbrugere kigger efter økologi, mens hver fjerde lægger særligt vægt på god dyrevelfærd i indkøbssituationen. Faktorer som ’klimavenligt’, ’bæredygtigt’ og ’miljøvenligt’ er noget, som omkring hver sjette forbruger prioriterer.
- Spørger vi danskerne, hvorvidt god dyrevelfærd eller hensyn til biodiversitet bør være et fokuspunkt i fødevareproduktionen, mener et bredt flertal, at der bør være mere fokus på dette. Der ses således en forskel på danskernes holdninger til fødevareproduktionen sammenlignet med deres indkøbskriterier og fokus, når de handler fødevarer. En forskel, der kan være en udfordring for fødevareproducenter at navigere i. For skal man producere til forbrugernes holdninger – eller deres adfærd?
- Skal man som fødevareproducent afsætte fødevarer der har særligt fokus på god dyrevelfærd og/eller er produceret på en måde, så der tages ekstra hensyn til miljø, klima eller bæredygtighed, kan det anbefales at kigge ikke blot på demografi men også på forbrugersegmentering baseret på holdninger og værdier. Segmenterne ’Madidealister’ og ’Grøntentusiaster’ er her særligt interessante, da de både finder god dyrevelfærd, økologi og hensyn til biodiversitet vigtigt, og samtidig prioriterer dette, når de handler.