
Publikation, 23.juni 2021
Forventet fortsat vækst i indkøb af fødevarer online
Forbrugernes interesse for køb af fødevarer online er i vækst og Covid-19-epidemien har i den grad accelereret udviklingen.
Denne rapport belyser udviklingen og ser nærmere på, hvilke tanker de danske forbrugere har, når de handler, hvem der gør brug af online indkøbsmulighederne, og hvem der kunne forestille sig at fortsætte indkøbene.
De vigtigste indsigter er:
- Der har været en markant vækst i online-kanalen under Covid-19-krisen. Væksten i kanalen har især været drevet af nye kunder, der kommer ind og prøver at købe fødevarer på nettet for første gang.
- Forbrugerne har fokus på hygiejne og sundhed. Der er samtidig også større fokus på madplaner og generel madplanlægning. Mange barrierer for brug af online fødevarer er blevet nedbrudt blandt de forbrugere, der har prøvet onlinekanalen.
- Udover sundhed er det bekvemmelighed, der er primær driver blandt forbrugerne (at man sparer tid og at leveringen er praktisk).
- Væksten i online fødevarer er et globalt fænomen og forventes at fortsætte, både i Danmark og på vigtige eksportmarkeder.