pexels.com, fotograf Chen Walrus

Publikation, 11.december 2025

Hvad ønsker gæsterne sig, når de spiser ude?

Landbrug & Fødevarer ser i denne analyse nærmere på holdninger og adfærd, når danskere spiser ude.

Med støtte fra Fonden for Plantebaserede Fødevarer sætter Landbrug & Fødevarer i denne analyse fokus på udespisnings-situationen og undersøger potentialet for flere planterige måltider på gæsternes tallerkener.

Analysen baseres på en undersøgelse gennemført af Voxmeter for Landbrug & Fødevarer i maj 2025 blandt 1.818 danskere, der har spist ude inden for de seneste tre måneder. I analysen kaldes disse for ’gæster’. Undersøgelsen er en del af projektet ’Grøn gastronomi med volumen – fokus på HoReCa’.

De vigtigste indsigter:

  • Udespisning er almindeligt – og ofte spontant: Fire ud af fem danskere har spist ude inden for den seneste måned. Beslutningen om at spise ude tages ofte et par dage forinden, samme dag eller helt spontant. Restaurant eller café med bordservering er det mest almindelige valg, efterfulgt af fastfoodrestauranter.
  • Sociale og praktiske motiver dominerer: De hyppigste anledninger til at købe og spise mad ude er at være sammen med familie eller venner – og valget af sted handler ofte om praktiske hensyn som beliggenhed og pris, samt den gode stemning og mæthedsværdi.
  • Gæster betragter sig selv som relativt nysgerrige, når de spiser ude. I realiteten var det dog ikke mange gæster, der prøvede meget nyt, den seneste gang, de spiste ude. Det er vanen og ønsket om genkendelighed og tryghed, der styrer valget.
  • Grøntsager er med på flere end halvdelen af alle tallerkener. Informationsniveauet om grøntsager er dog lavt: Tre ud af fire gæster fik ingen information om grøntsagerne, der indgik i deres mad, sidste gang de spiste ude. Det viser et uforløst potentiale i at fortælle mere om de grønne råvarer – både når det gælder tilberedningen, smagen, råvarens oprindelse, om det er økologisk og/eller dansk, samt hvem producenter er.
  • Gæster ønsker mere kvalitet i udbuddet, flere lokale råvarer, flere grøntsager og flere sunde muligheder på menukortet. Direkte adspurgt tillægges økologi og retter med mange lækre grøntsager dog relativt lav betydning ved valg af spisested, sammenlignet med betydningen af pris og smag.
  • Syv ud af ti har i nogen eller høj grad lyst til at købe og spise en ret med god dyrevelfærd eller en ret med mange grøntsager og planter. Det peger på et stort potentiale for flere planterige retter på menukortet, hvor grøntsager og bælgfrugter har hovedrollen i retten, og mejeriprodukter, æg og kød spiller en mindre rolle som tilbehør til det grønne

Flere barrierer bremser lysten til grønne retter: En del gæster afholder sig fra at vælge retter med mange grøntsager og planter – især fordi de frygter ikke at blive mætte, har svært ved at gennemskue retten eller foretrækker traditionelle kødretter. Skal der flere grønne retter på menukortet, er det derfor vigtigt er skabe tryghed om mæthed og smag. Tydelige beskrivelser af retten er samtidig med til at motivere.

Download hele analysen her