Publikation, 10.maj 2022

Krigen i Ukraine skaber tilbageholdenhed blandt danskerne

Læs mere om, hvordan forbrugerne opfatter og reagerer på krisen i denne markedsanalyse.

Krigen i Ukraine har chokeret mange og sætter sine tydelige aftryk på prisen på råstoffer og råvarer. Dette har på sigt konsekvenser for prisen på mad og drikke. Og det har samtidig betydning for danskernes adfærd som forbrugere.

De vigtigste indsigter er:

  • Ifølge Danmarks Statistik er forbrugertillidsindikatoren faldet markant de seneste målinger. Dette skyldes ikke mindst krigen i Ukraine, som bekymrer danskerne og sætter tydelige spor bl.a. på forsyningskæder og råvarepriser.
  • I en ny befolkningsundersøgelse giver to ud af tre danskere udtryk for bekymring over krigen i Ukraine, mens halvdelen føler sig utrygge over den aktuelle situation. Stigende fødevarepriser og stigende energipriser er ligeledes noget, der bekymrer over halvdelen.
  • Et overvældende flertal tror på, at krigen i Ukraine vil påvirke Danmark og danskerne. 41 pct. tror, at krigen vil påvirke Danmark i nogen grad, mens 47 pct. tror, at den vil påvirke Danmark i høj eller meget høj grad.
  • Det er oftest blandt danskere over 60 år, at der er bekymring over krigen. Jo ældre man er, jo oftere udtrykker man ligeledes utryghed over den aktuelle situation. Omvendt er det oftere blandt forbrugere under 50 år, at vi finder bekymring over stigende fødevarepriser.
  • Ifølge WGSN vil kombinationen af utryghed og stigende priser føre til en ændring i adfærden, hvor forbrugere i Europa lige nu ruster sig til en svær tid. Der bliver handlet til lager og der bliver i endnu højere grad end før prioriteret værdi for pengene. Fokus flyttes en smule fra indkøb af materielle goder hen til mere fokus på samvær og tid med familie og venner.
  • I Danmark giver syv ud af ti udtryk for at have ændret adfærd, siden krigen startede. Hver tredje har sparet på varme eller benzin, hver fjerde har købt flere fødevarer på tilbud, og hver femte har bevidst undgået varer fra Rusland.
  • Noget tyder samtidig på, at en del danskere vil udvise mere økonomisk tilbageholdenhed i den kommende tid. Flere end to ud af tre forventer at have færre penge til forbrug de næste tre til seks måneder og som følge af dette vil 23 pct. spare mere op, mens 20 pct. vil genbruge mere, end de plejer. Længere nede på listen finder vi 14 pct., der vil undlade at købe take-away og 13 pct., der vil undlade at bruge penge på café- og restaurantbesøg.

Download hele analysen