Publikation, 01.marts 2019

Indkøbslisten flytter over på mobiltelefonen

Landbrug & Fødevarer har undersøgt de danske forbrugeres adfærd omkring indkøb af mad og drikke, og hvad danskerne bruger mobiltelefonen til på indkøbsturen.

De vigtigste indsigter er:

  • Tre ud af fire danskere bruger en indkøbsliste, når de køber mad og drikke til husstanden.
  • Hver femte anvendte mobilen på deres seneste indkøbstur, og den bruges især som indkøbsliste.
  • Der er stor forskel på unge og ældre, da mobilen langt oftere anvendes af de 18-35 årige frem for de 50-70 årige på indkøbsturen.
  • Beslutningshierarkiet for køb af kød er: 1. Kødtype, 2. pris og på delt 3. plads henholdsvis kvaliteten af kødet og holdbarheden
  • Et flertal blandt forbrugerne synes, at der bør sættes dansk flag på danske varer for at gøre det lettere at skelne mellem forskellige typer af kødprodukter.
  • I fremtiden kommer forbrugerne formentlig til at google endnu mere efter opskrifter på indkøbsturen og efterspørge nye typer af emballager.

Download hele analysen