
Publikation, 01.marts 2019
Indkøbslisten flytter over på mobiltelefonen
Landbrug & Fødevarer har undersøgt de danske forbrugeres adfærd omkring indkøb af mad og drikke, og hvad danskerne bruger mobiltelefonen til på indkøbsturen.
De vigtigste indsigter er:
- Tre ud af fire danskere bruger en indkøbsliste, når de køber mad og drikke til husstanden.
- Hver femte anvendte mobilen på deres seneste indkøbstur, og den bruges især som indkøbsliste.
- Der er stor forskel på unge og ældre, da mobilen langt oftere anvendes af de 18-35 årige frem for de 50-70 årige på indkøbsturen.
- Beslutningshierarkiet for køb af kød er: 1. Kødtype, 2. pris og på delt 3. plads henholdsvis kvaliteten af kødet og holdbarheden
- Et flertal blandt forbrugerne synes, at der bør sættes dansk flag på danske varer for at gøre det lettere at skelne mellem forskellige typer af kødprodukter.
- I fremtiden kommer forbrugerne formentlig til at google endnu mere efter opskrifter på indkøbsturen og efterspørge nye typer af emballager.