Publikation, 27.juni 2025

Restauranter mærker en øget prisbevidsthed hos forbrugerne

Landbrug & Fødevarer sætter i denne analyse fokus på måltider serveret på restauranter og caféer.

Landbrug & Fødevarer sætter i denne analyse fokus på måltider serveret på restauranter og caféer. I en kvalitativ undersøgelse er 18 udvalgte restauranter blevet spurgt om, hvordan de har oplevet den seneste tid, og hvad de ser som de vigtigste tendenser, når danskerne spiser ude. Vi ser samtidig nærmere på, hvad danskerne har fået at spise, hvis de spiste ude dagen før i 2024. 

De vigtigste indsigter er:

  • Private restauranter og caféer har haft en flot vækst i omsætningen de seneste år. Ifølge Danmarks Statistik omsatte den private del af foodservicesektoren for 59,9 mia. kr. i 2023 – en stigning på 6,5 pct. fra 2022-niveauet. Heraf stod restauranter for 34,5 mia. kr., hvilket vidner om, at danskerne er glade for at spise ude og turismen samtidig blomstrer igen efter covid-19  nedlukningen.

  • I gennemsnit spiste 5 pct. af danskerne ude dagen før i 2024, og der ses ikke meget forskel på hverdag og weekend. Måltiderne på caféer og restauranter består oftere af kød og grøntsager, mens mejeriprodukter spiller en mindre fremtrædende rolle.

  • Blandt drikkevarer får man oftere øl, vin og sodavand til maden, mens man i mindre grad end gennemsnittet har fået vand at drikkeSpørger vi danskerne, hvordan de vil beskrive deres aftensmad, bruges ord som ’høj kvalitet’ og ’løfter stemningen’ oftere om udespisnings-måltidet, mens det sjældnere beskrives som ’sundt’ eller med ’danske’ eller ’økologiske’ råvarer.

  • Spørger vi restauranterne, mærker de også, at gæsterne er vendt tilbage. Danskerne er glade for at spise ude, og turismen blomstrer igen og giver fyldte lokaler. Restauranterne mærker dog et øget fokus på værdi for pengene. Gæsterne møder op med et bestemt budget, der ikke må overskrides, eller de vælger mere prisvenlige retter på menukortet.

  • Nogle restauranter oplever en større efterspørgsel efter grønne retter, mens andre som modtrend oplever en efterspørgsel efter de genkendelige, traditionelle danske retter, hvor kød har en fremtrædende rolle i måltidet.

  • Restauranterne oplever et voksende fokus fra gæsterne på bæredygtighed og gennemsigtighed ift. råvarevalg og tilberedning. Storytelling om kvalitet og oprindelse bliver for nogle restauranter derfor afgørende for at imødekomme disse gæstebehov. Der kan dog også være udfordringer forbundet med storytelling, da det kræver ensartede kompetencer blandt personalet og et stærkt samarbejde med leverandører.

  • Ønsker man som fødevareproducent at levere råvarer til måltider i den danske foodservicesektor, kan det være en god idé at overveje, hvordan man kan støtte restauranter i deres prioritering af sæson, danske råvarer, økologiske råvarer og/eller god dyrevelfærd. Vær klar med gennemsigtige fortællinger om råvarernes oprindelse, som restauranterne kan integrere i deres gæsteoplevelser. Hav samtidig fokus på forsyningssikkerhed og en ærlig og gennemsigtig dialog. Så er der de bedste forudsætninger for et tillidsfuldt samarbejde mellem restaurant og leverandør.

    Download analysen her