
Foto: Justinas Ribakauskas
Publikation, 28.november 2024
Svenske forbrugere bekymrer sig om fødevarepriser og miljø
I denne analyse rettes blikket mod forbrugere i Sverige, hvor L&F ser nærmere på deres madkultur, holdninger og ikke mindst, vurdering af danske fødevarer.
De vigtigste indsigter er:
- 89 pct. af de svenske forbrugere fik aftensmad dagen før. Når måltidet skal laves, skal det gå stærkt. Hver anden forbruger brugte max. 30 minutter på tilberedning af aftensmaden dagen før. Manglende tid er en udfordring for en del svenske forbrugere. Halvdelen vil gerne gøre en aktiv indsats for at forbedre balancen mellem arbejde og fritid i det kommende år, samt hver anden svenske forbruger oplever ofte, at de ikke har tid til at nå det, de gerne vil.
- Kød, fjerkræ og fisk har hovedrollen i aftensmaden, og resten planlægges ud fra dét. Spørger vi de svenske forbrugere, indgik kød eller fisk på tallerkenen til aftensmaden i går blandt otte ud af ti forbrugere. Især pålæg, oksekød og grisekød spises på ugentlig basis.
- Selvom de animalske proteiner spiller en stor rolle i den svenske madkultur, så er der også en væsentlig andel af forbrugere, der har angivet, at de i løbet af de seneste to år har skåret deres kødforbrug ned. Det er primært knyttet til pris samt sundhedsrelaterede forhold såsom sundhed og velvære.
- Sammenlignes fødevarer fra en række udvalgte markeder, foretrækker svenskerne i høj grad egne fødevarer, når det kommer til fødevareproduktionen. Fødevarer produceret i Sverige vurderes til at have bedre kvalitet, højere fødevaresikkerhed samt bedre smag. Samlet set vurderes de danske varer på niveau med fødevarer fra Tyskland.
- Forbrugere i Sverige mener, at de stigende priser på fødevarer udgør den største udfordring i fremtiden og halvdelen er bekymret over forurening af miljø og natur. De ældre forbrugere udtrykker i langt højere grad bekymring for udviklingen i verden, når det gælder klima, miljø og bæredygtighed. De ældre forbrugere nævner oftere de stigende priser på fødevarer, rydningen af regnskoven samt ophobning af plastik i naturen som noget, der bekymrer dem.
- Dyrevelfærd ligger de svenske forbrugere på sinde, hvor to ud af tre giver udtryk for, at de tænker over dyrevelfærd og er enten lidt eller generelt bekymrede. Særligt kvinder giver udtryk for bekymring og tænker også oftere end mænd over, hvordan dyrene har haft det, når de køber forskellige typer animalske fødevarer.