Foto: Ture Andersen

Publikation, 24.august 2023

Valgkriterier for hakket kød og plantefars

I denne markedsanalyse stilles forbrugerne overfor fire typer af hakket kød/plantefars; hakket oksekød, kyllingekød, grisekød og plantefars.

Der spørges ind til forbrug, og købsmotiver, samt hvilke kriterier, som forbrugerne prioriterer ved køb af ét eller flere af produkterne. Hakket oksekød er den type, som flest forbrugere benytter i madlavningen, mens plantefarsen er det, som flest tror, at de fremadrettet kommer til at spise mere af. At produktet smager godt, er det vigtigste kriterie på tværs af de fire produkter af hakket kød/plantefars ved indkøb.

De vigtigste indsigter er:

  • Der er en markant forskel i, hvor hyppigt folk anvender de fire produkter indenfor hakket 
    kød og plantefars/køderstatning. Hakket oksekød bliver anvendt mest, efterfuldt af hakket grisekød, hakket kyllingekød og til sidst plantefars/køderstatning.
  • At produktet smager godt, er det vigtigste valgkriterium for de fire produkter i analysen. Blandt de øvrige vigtige kriterier er, at indholdet ser friskt og appetitligt ud, er fri for 
    antibiotika og er dansk produceret.
  • Når det kommer til forventninger om fremtidigt forbrug, forventer flertallet af forbrugerne at opretholde det samme forbrug af de tre kødtyper som nu, især på hakket oksekød og 
    hakket grisekød. Hvad angår plantefars/køderstatning, er holdningerne mere splittede, og nogle forbrugere forventer at øge deres forbrug, mens andre forventer at mindske 
    det. Rigtig mange er dog i tvivl og svarer ”ved ikke”.
  • Prisrelaterede valgkriterier er generelt mere betydningsfulde end dyrevelfærds- og miljømæssige kriterier. Tilbud og værdi for pengene rangerer højere end faktorer som dyrevelfærd, økologi og miljøvenlig emballage. Dog kommer fri for antibiotika/hormoner og fra fritgående dyr ret højt for alle tre kødtyper. 

Download hele analysen