Økologiske mærker
Mærker viser vej til de økologiske fødevarer og er forbrugernes garanti for, at alle økologiske regler er overholdt.
Det er som forbruger let at se, om et produkt er økologisk, da økologiske fødevarer er mærket med det røde danske Ø-mærke og EU’s grønne økologilogo. Når man spiser ude på restaurant eller i en kantine, kan man orientere sig om stedets økologiprofil ved hjælp af det økologiske spisemærke.
Økologiske produkter er i Danmark mærket med både EU’s økologilogo ”det grønne blad” og det danske Ø-mærke.
EU's økomærke
Ifølge EU-reglerne er det obligatorisk at sætte EU’s økologilogo på færdigpakkede økologiske produkter produceret i EU-lande. Det er dokumentation for, at varen er produceret i overensstemmelse med EU's økologi-regler. Forbrugere, som køber produkter med EU's økologimærke, kan være sikre på at:
- mindst 95 pct. af produktets ingredienser af landbrugsoprindelse er økologiske
- produktet lever op til de officielle kontrolkrav
- produktet kommer direkte fra producenten eller forarbejdningsvirksomhed i forseglet emballage
- produktet bærer navnet på producenten, forarbejdningsvirksomheden eller distributøren samt navn og kode på kontrolmyndigheden
Det har siden 2010 været obligatorisk at benytte EU’s økologi-logo på økologiske fødevarer, der pakkes, mærkes og markedsføres i EU. Fødevarerne skal samtidig mærkes med et kontrolkodenummer og geografisk oprindelse. EU’s økologilogo kan ledsages af nationale eller private økologi-logoer.
Det røde danske Ø-mærke
Et ikon for økologi er det røde Ø-mærke, som blev introduceret i 1990. Det fortæller, at de økologiske fødevarer er dyrket og forarbejdet efter de økologiske regler, og at produktet er kontrolleret af den danske stat. Udenlandske varer kan således godt mærkes med det røde Ø, hvis den danske stat har ført kontrol med produktet.
Næsten alle danske forbrugere (98 pct.) kender Ø-mærket. Både Ø-mærket og EU’s økologilogo skaber tillid til den økologiske produktion. Mærkerne gør det let for forbrugerne at kende de økologiske produkter på butikshylderne.
Ø-mærket kan også sættes på visse økologiske nonfood produkter, som for eksempel græsfrø og hunde- og kattemad, når de er produceret under økologikontrol i Danmark.
Det er frivilligt at anvende Ø-mærket, så nogle gange vil man kunne se økologiske varer mærket med et udenlandsk mærke.
Uanset de anvendte mærker, skal økologiske fødevarer som minimum overholde EU’s økologiregler.
Læs mere om reglerne for mærkning af økologiske produkter på Fødevarestyrelsens hjemmeside
Det økologiske spisemærke
Det er ikke kun i detailhandlen, at forbrugerne kan foretage et aktivt valg i forhold til økologi ved hjælp af mærker, der gør det let at identificere produkterne.
Siden 2009 har det været muligt for restauranter, cafeer, hospitalskøkkener, skoler og andre spisesteder at vise deres økologiske profil.
Det sker ved hjælp af økologiske spisemærker som viser, hvor stor en andel af de råvarer et køkken anvender, der er økologiske. Spisemærket findes som guld, sølv eller bronze mærke.
For at få:
- guldmærket skal man bruge 90 – 100 pct. økologiske råvarer,
- sølvmærket skal man bruge 60 – 90 pct. økologiske råvarer,
- bronzemærket skal man bruge 30 – 60 pct. økologiske råvarer.
For at få det økologiske spisemærke skal et køkken indsende en opgørelse til fødevaremyndighederne, der dokumenterer, at deres økologiske råvareforbrug i en 3 måneders periode har ligget indenfor det ansøgte interval.
Storkøkkener – her under restauranter og cafeer, der har 90-100 pct. guldmærket, har ret til at kalde sig for økologiske og markedsføre sig med det.
Der er pr. september 2023 mere end 3400 spisesteder i Danmark med det økologiske spisemærke.
Læs mere om ordningen Det Økologiske Spisemærke.