
Foto: Prikken Design
Medlemmerne af L&F's nye forretningsudvalg holdt første møde
L&F's forretningsudvalg mødtes tidligere denne uge som en del af den nye folkevalgte struktur, der sikrer smidige sagsgange og medlemsdemokrati.
Forretningsudvalget mødtes i Aarhus og vendte arbejdet med grøn skattereform og landbrugets 2030-plan, vision for fremtidens arbejdskraft, samt hvordan samfundsøkonomien og økonomien i erhvervet ser ud og hvad der fra Axelborg er fokus på i 2023. Herudover brugte Forretningsudvalget en del tid på at tale forventninger til den nye struktur med Forretningsudvalget og forventningerne til hinanden.
Den nye opbygning af den folkevalgte del
L&F har indtil nu haft en organisering med mange ledelseslag og mange forgreninger. Den nye struktur skal gøre L&F endnu bedre til at kunne varetage vores medlemmers interesser, både landmændenes og virksomhedernes. Det sker ud fra det helt overordnede formål, at Landbrug & Fødevarer skal sætte den erhvervspolitiske retning for landbrugs- og fødevaresektoren for at skabe konkurrencedygtige rammevilkår for udvikling og produktion i Danmark.
Syv ledelseslag bliver til tre. Fremover bliver der ét samlet formandskab på seks medlemmer, et forretningsudvalg med 30 medlemmer og en hovedbestyrelse på 77 medlemmer.
Ud af forretningsudvalgets 30 personer vælges 11 af foreningerne, 11 af virksomhederne, seks af branchefællesskaberne kvæg, gris, planter, økologi, økonomi og fjerkræ og så, som noget nyt – to kompetencepladser, som ikke behøver være medlemmer, men indstilles af formandskabet. De vælges til marts.
Se listen over medlemmer af forretningsudvalget