
Foto: L&F
Eksportfremstød i Japan baner vej for dansk økologi
Økologi i Japan er i fremmarch. Kæder som Bio C’ Bon og Costco satser på nye danske økologiske produkter i 2024.
I samarbejde med den danske ambassade i Japan gennemførte Landbrug & Fødevarer i november endnu et succesfuldt eksportfremstød for en række danske fødevarevirksomheder i forbindelse med forbrugerfestivalen “Danish Days in Daikanyama”.
Japanske forbrugere, importører, distributører og indkøbere fra detail og industrien var inviteret til at smage og høre om de mange nye danske økologiske produkter og målrettede match-making møder mellem indkøbere og de danske virksomheder resulterede i kommercielle aftaler. Eksempelvis, kan japanerne kan nu finde økologiske frys-selv-is fra sidstnævnte på hylderne i flere supermarkeder.
De deltagende virksomheder har forskellig historik i forhold til det japanske marked. Men en tendens de ser til fælles bedste, er en klar og markant stigende interesse for økologi, kvalitet og fødevarer med et twist.