Publikation, 27.september 2024
Analyse af væksten i convenience-løsninger
Vi sætter i denne analyse fokus på danskernes forbrug af convenience-løsninger, herunder færdigretter, måltidskasser og delvist færdiglavede måltidskomponenter.
De vigtigste indsigter er:
- Danskerne oplever en hektisk hverdag, hvor tiden er blevet en knap ressource. Convenience løsninger tilbyder en nem og hurtig måde at få mad på bordet og har i stigende grad oplevet popularitet.
- Især måltider med færdiglavede komponenter, som for eksempel færdiglavet pizzadej, snittet salat eller den færdiglavede sovs, er blevet populære blandt børnefamilier. Foruden at give forbrugeren en hjælpende hånd i en presset hverdag, er de stadig med til at give følelsen af et hjemmelavet måltid.
- Flere forbrugere ønsker en bedre balance mellem arbejde og fritid, samt at have tid til at nå alt det, de gerne vil nå. Helt eller delvist færdiglavede måltider giver mulighed for at spare tid på madlavning og dermed frigøre tid til familieaktiviteter og fritidsinteresser.