Foto: Peter Prik Larsen

Publikation, 03.oktober 2023

Analyse af væksten i convenience-løsninger

I en travl hverdag, hvor tiden er blevet en knap ressource, oplever danskerne et stigende behov for hjulpne løsninger inden for madlavning.

I en ny undersøgelse stiller Landbrug & Fødevarer skarpt på danskernes forbrug af convenience-løsninger, herunder måltidskasser, færdigretter og delvist færdiglavede måltidskomponenter, som oplever en stigende popularitet.

De vigtigste indsigter er:

  • Danskerne oplever en hektisk hverdag, hvor tiden er blevet en knap ressource. Convenienceløsninger tilbyder en nem og hurtig måde at få mad på bordet uden at skulle bruge tid på indkøb og madlavning.
  • Flere forbrugere ønsker en bedre balance mellem arbejde og fritid, samt at have tid til at nå alt 
    det, de gerne vil nå. Helt eller delvist færdiglavede måltider giver mulighed for at spare tid på 
    madlavning og dermed frigøre tid til familieaktiviteter og fritidsinteresser.
  • Måltider lavet med færdiglavede komponenter er blevet populære. Madvarer som den 
    færdiglavede pizzadej, den snittede salat eller den færdiglavede sovs er med til at hjælpe 
    forbrugeren med gode tidsbesparende løsninger, mens følelsen af det hjemmelavede måltid 
    bibeholdes.
  • Aftensmad, der af deltagere betegnes som en færdigret, bliver ikke i så høj grad som hjemmelavet eller delvist hjemmelavet mad beskrevet som god smag, frisk, sund eller velsmagende. Dette kunne tyde på et uforløst potentiale.

Download hele analysen