
Publikation, 11.december 2023
Foodservice: Et attraktivt vækstmarked med mange muligheder
På baggrund af seneste data fra Danmarks Statistik og Euromonitor International kigger L&F nærmere på den seneste udvikling i foodservice-sektoren.
De vigtigste indsigter er:
- Markedet består af både offentlige og private aktører. 83 pct. af salget af fødevarer til foodservicesektoren var til private virksomheder som restauranter, hoteller, kantiner og takeaway-løsninger, mens det offentlige aftager 17 pct. af salget til foodservicesektoren. Beregninger fra Landbrug & Fødevarer peger på, at den offentlige sektor alene serverer over en million måltider hver eneste dag.
- Det private foodservicemarked har oplevet en positiv udvikling i 2022, i takt med at danskerne igen gik ud og spiste, og turismen samtidig vendte tilbage. Ifølge Danmarks Statistik steg omsætningen i den private foodservicesektor til 56,2 mia. kr. i 2022, fra 37 mia. i 2021. Dermed nåede omsætningen langt over niveauet før pandemien. Korrigeret for inflation svarer omsætningen til 47,1 mia. kr. i 2015 priser.
- Omsætningen i første halvår af 2023 ser lovende ud. Ifølge Euromonitor International forventes den danske private foodservicesektor at fortsætte den positive udvikling de kommende år.
- Salget af føde- og drikkevarer til foodservicesektoren udgjorde samlet set 23,4 mia. kr. i 2022 i engrospriser, ekskl. moms. Tilbage i 2021 lå salget på 16,9 mia. kr., hvilket svarer til en stigning i salget på hele 39 pct. fra 2021 til 2022. Det er dog værd at bemærke, at en del af væksten i salget af føde- og drikkevarer skyldes de stigende fødevarepriser.
- Konventionelt producerede varer udgør den største andel af salget til foodservicesektoren med 20,4 mia. kr., imens salget af økologiske varer til foodservice udgør 3 mia. kr. Det er især mejeriprodukter, æg, grove grøntsager, frugt og bær, samt mel, korn, ris og pasta, der købes økologisk til foodservice. Kød, fisk og frostvarer sælges i langt højere grad konventionelt produceret.
- Økologiske varer udgjorde 13 pct. af det samlede salg til foodservice i 2022, hvilket er lidt højere end det økologiske salg i detailhandlen i samme periode. 37 pct. af det økologiske salg til foodservice gik til den offentlige sektor, trods det offentlige kun står for 17 pct. af det samlede salg af fødevarer til foodservice.