
Publikation, 24.januar 2023
Skærpet fokus på tilbud og kritisk blik på forbrug og spild
Hvordan stigende priser og krigen i Ukraine på det seneste har påvirket danskernes opfattede adfærd, og hvilke forventninger danskerne har til deres forbrug.
Analysen er baseret på en undersøgelse gennemført af Norstat for Landbrug & Fødevarer i januar 2023. Undervejs inddrages fund fra to andre undersøgelser, ligeledes gennemført af Norstat for Landbrug & Fødevarer, i hhv. juni og september 2022.
De vigtigste indsigter er:
- Mange danskere bekymrer sig fortsat om prisstigninger på energi og på fødevarer i januar, men markant færre udtrykker nu bekymring sammenlignet med september 2022. Derimod er flere end tidligere nu bekymrede for krigen i Ukraine.
- Der er tegn på en spirende optimisme. Danskerne er mere fortrøstningsfulde omkring deres privatøkonomi end i september. Markant flere forventer, at deres økonomiske situation vil være uændret de næste 3-6 måneder, mens markant færre forventer, at de vil have færre eller markant færre penge til forbrug den kommende tid.
- Mange oplever dog fortsat, at prisstigningerne presser det økonomiske råderum. Dette har skabt større fokus på at gå efter de gode tilbud, undgå spild af mad, vand og varme, samt spise flere rester, end man tidligere har gjort.
- Forbrugerne oplever særligt, at mejeriprodukter og oksekød er blevet dyrere på det seneste. Mange oplever at have købt deres vante mærke til samme eller en højere stykpris, imens en mindre gruppe har købt et billigere mærke end det, de plejer at købe. Omvendt er mange begyndt at købe en mindre mængde af de fleste kategorier af fødevarer, end de har gjort før. Dette understreger forbrugernes fokus på værdi for pengene i en tid, hvor økonomien ikke rækker til det samme, som det plejer.
- I den kommende tid forventes danskerne at fastholde deres fokus på gode tilbud og et kritisk blik på forbrug og spild. Mange giver udtryk for økonomisk tilbageholdenhed med mere genbrug og færre luksuskøb. Knap halvdelen forventer at bruge færre penge på restaurantbesøg og take-away, end de tidligere har gjort.
- For at imødekomme forbrugernes fokus på værdi for pengene anbefales fødevareproducenter at gentænke pakkestørrelser, samt kigge mere mod billigere, sunde og mættende råvarer. Gentænk samtidig de occasions, hvor jeres måltidsløsninger og fødevarer målrettes. Samvær og fællesskab vil fylde mere i den kommende tid. Forbrugerne vil prioritere familien og det nære, og det kan derfor anbefales i - endnu - højere grad at fokusere på disse situationer.