Publikation, 01.december 2022

Danske fødevarers image hos vietnamesiske forbrugere

Landbrug & Fødevarer sætter i denne markedsanalyse fokus på forbrugerne i Vietnam, deres madkultur, holdninger og ikke mindst vurderinger af danske fødevarer.

Analysen er baseret på en online befolkningsundersøgelse blandt vietnamesere ml. 18-50 år, der er gennemført af Kantar og Wilke på vegne af Landbrug & Fødevarer.

Mange af fødevareklyngens produkter eksporteres til lande både i og uden for Europa. Landbrug & Fødevarer sætter derfor løbende fokus på madkultur, holdninger og adfærd blandt forbrugere i andre lande end Danmark for derigennem at hjælpe fødevareproducenter med at tilrettelægge produktudvikling og markedsføring. I denne analyse er turen kommet til et fokus på vietnamesiske forbrugere.

De vigtigste indsigter er:

  • Klima og miljøproblematikker har stor bevågenhed hos de vietnamesiske forbrugere. Blandt en række forskelligartede udfordringer er top2 forurening af miljø og natur og den globale opvarmning. Dernæst kommer viruspandemier, som dermed også rangerer højt i Vietnam og først derefter stigende fødevarepriser.
  • I takt med, at klimabekymringen fylder i Vietnam, er der også mange, som er interesserede i at spise klimavenligt og tænker over klima og bæredygtighed, når de køber mad og drikkevarer. Næsten 9 ud af 10 forbrugere er blevet mere interesserede i at spise klimavenligt, og lige så mange tænker i høj eller nogen grad over klima og bæredygtighed, når de køber mad og drikke.
  • Blandt en række forskelligartede holdninger rangerer bekymring for rester af antibiotika og pesticider i maden, som det, der bekymrer flest vietnamesere. Vietnam er det eneste af de undersøgte markeder, hvor dette emne rangerer som nr. 1
  • Vietnameserne spiser ofte kød – især grisekød er meget populært. Kun 4% af vietnameserne spiste hverken kød eller fisk til gårsdagens aftensmad.
  • Grøntsager spiller dog også en meget vigtig rolle i måltiderne og næsten halvdelen angiver, at kød og grøntsager er lige vigtige i planlægning af aftensmaden. Vietnam er det land blandt de undersøgte markeder, hvor der spises flest forskellige grøntsager til aftensmaden. Endvidere rangerer udsagnet ’At spise kød er for mig en del af et sundt og godt liv’ meget langt nede på listen (nummer 14 ud af 15) i forhold til andre undersøgte markeder.
  • Vietnameserne har en positiv opfattelse af mad fra andre regioner og lande. Danske fødevarer klarer sig især godt ift. at være miljøvenlige, af høj kvalitet og med høj fødevaresikkerhed.

Download hele analysen