![](/media/el5l1pgo/skaermbillede-2024-11-29-144121.png?width=12&height=6)
Foto: Mikhail Nilov
Publikation, 18.november 2024
Et kig på de danske forbrugeres takeaway måltider
L&F sætter i denne analyse fokus på danskernes takeaway måltider. Analysen er baseret på undersøgelser gennemført af Voxmeter for L&F i 2023 og 2024.
Analysen er baseret på undersøgelser gennemført af Voxmeter for Landbrug & Fødevarer i 2023 og 2024 blandt 7.000 repræsentativt udvalgte danskere, hvoraf 397 blandt disse har fået takeaway til aftensmad dagen før. Analysen kigger på, hvorledes denne gruppe skiller sig ud fra gennemsnittet.
De vigtigste indsigter fra analysen er:
- 94 pct. af danskerne spiste aftensmad i går, og blandt disse måltider udgjorde takeaway 6 pct. af måltiderne i gennemsnit. Takeaway er oftere en løsning i weekenden, hvor 7 pct. fik det til aftensmad, mens 5 pct. fik det på en hverdagsaften. Takeaway er særligt populært blandt de yngre forbrugere, der i højere grad vælger det sammenlignet med de ældre forbrugere.
- Når det kommer til takeaway måltider, er det i højere grad et måltid, der bliver spist i sofaen, hos venner, i kantinen eller på farten, og i mindre grad ved spisebordet derhjemme, som er tilfældet for det gennemsnitlige aftensmåltid.
- Takeaway-måltider består typisk af brød, ost, kød og kødpålæg og inkluderer i mindre grad grøntsager end gennemsnittet for aftensmad i Danmark. Når det kommer til valg af retter, er pizza og burger de mest populære takeaway retter. 30 pct. af takeaway måltiderne består af pizza, mens det gælder 18 pct. for burger.
- Takeaway måltidet er et nemt og hurtigt måltid, der løfter stemningen. Dog beskrives takeaway måltiderne i mindre grad som sunde, mættende og med god smag. Dette peger på et potentiale for flere sunde, mættende og varierede takeaway muligheder på markedet, der bedre kan imødekomme danskernes smags- og sundhedspræferencer.