Foto: Markus Spiske

Publikation, 13.marts 2025

Danskernes kendskab til regenerativt landbrug er meget lavt

I denne markedsanalyse kigger Landbrug & Fødevarer nærmere på, hvad danskerne forbinder med ordene ’regenerativt landbrug’

”Regenerativt landbrug” er et begreb, der har vundet stigende opmærksomhed i den senere tid. Flere aktører i landbrugssektoren arbejder med at implementere de overordnede principper for regenerativt landbrug, der alle sigter mod at forbedre jordens sundhed og økosystem. Selvom der endnu ikke er udformet overordnede retningslinjer og guidelines for, hvad der definerer et regenerativ landbrug, er der her et bud på nogle overordnede principper: 

  1. Tag udgangspunkt i konteksten som din bedrift indgår i
  2. Minimer jordforstyrrelser
  3. Maksimer afgrødediversitet
  4. Hold jorden dækket
  5. Bevar levende rødder året rundt
  6. Integrer husdyr

Disse principper understøtter et landbrugssystem, der fremmer biodiversitet, forbedrer jordens frugtbarhed og binder kulstof, alt imens det reducerer behovet for kunstgødning og pesticider. Men er dette noget, som forbrugerne kender til? Og vil de betale mere for fødevarer produceret med brug af regenerative landbrugsmetoder? Det sætter Landbrug & Fødevarer fokus på i denne analyse. 

De vigtigste indsigter er:

  • Kendskabet til, hvad ”regenerativt landbrug” står for, er lavt. Mange forbrugere ved ikke, hvad begrebet indebærer, hvilket afspejler, at det er et forholdsvist nyt begreb, hvor der ikke endnu er en klar og entydig definition.

  • Blandt de 28 pct. forbrugere, der har en idé, om hvad begrebet står for, forbinder de det hovedsageligt med jordforbedring, afgrøde-rotation og hensyntagen til biodiversitet. 

  • Når forbrugerne præsenteres for en liste med mulige definitioner af regenerativt landbrug, fremhæves ’jordforbedring’, ’afgrøderotation’ samt ’hensyn til biodiversitet’ af hver tredje. 

  • Deltagere, der beskriver deres egen kost som planterig med lave mængder kød, har i højere grad en opfattelse af hvad regenerativt landbrug står for. For dem forbindes det især med biodiversitet, samt at ressourcerne recirkuleres.

  • Hver tredje forbruger vil gerne betale mere for fødevarer, der er produceret med brug af regenerative landbrugsmetoder. Det er særligt yngre, børnefamilier og danskere bosat i Region Hovedstaden, der gerne vil betale mere. 

Læs analysen her