
Publikation, 06.december 2023
De kinesiske forbrugere har fokus på bæredygtighed
I denne markedsanalyse stiller Landbrug & Fødevarer skarpt på forbrugerne i Kina, deres madkultur, holdninger og ikke mindst vurdering af danske fødevarer.
De vigtigste indsigter er:
- En tredjedel angiver at det tog den mellem 31-45 minutter at tilberede gårsdagen aftensmåltid og meget få laver mad på under 15 minutter.
- Grisekød er særligt populært blandt de kinesiske forbrugere, hvor 75 pct af de kinesiske forbrugere spiser det en eller flere gange om ugen.
- De kinesiske forbrugere vurderer egne fødevarer på niveau med andre landes fødevarer. Varer fra EU scorer højt på kvalitet og fødevaresikkerhed, hvilket er parametre, hvor også de danske fødevarer ligger højt. De kinesiske fødevarer scorer bedst på parametre som god værdi for pengene, højt næringsindhold og god smag.
- En del kinesiske forbrugere tænker over klima og bæredygtighed i forbindelse med mad og drikke og viser samtidig også en stigende interesse i at spise mere klimavenligt.
- Dyrevelfærd ligger de kinesiske forbrugere på sinde, hvor 60 pct. giver udtryk for, at de tænker over dyrevelfærd og er enten lidt eller generelt bekymrede.