Pexels.com, fotograf: Michelle Riach

Publikation, 09.oktober 2025

Foodservice vækster fortsat - drevet af især prisstigninger

I denne analyse ser Landbrug & Fødevarer nærmere på den nyeste udvikling i foodservicesektoren

Foodservice dækker alle måltider tilberedt uden for hjemmet - fra restauranter og caféer til kantiner, institutionskøkkener og take-away. Landbrug & Fødevarer fokuserer i denne analyse på den nyeste udvikling i foodservicesektoren baseret på data fra Danmarks Statistik, Euromonitor International samt forbrugerundersøgelser om udespisning

De vigtigste indsigter:

  • Totalt føde- og drikkevaresalg til foodservice i 2024 udgjorde 25,1 mia. kr., en stigning på 2 pct. fra 2023 (i løbende priser, ekskl. moms). Inflationen i 2024 lå på 1,4 pct. Salg af økologiske varer voksede 6 pct., mens konventionelt salg steg 2 pct. Konventionelle varer udgjorde 21,5 mia. kr. og dermed 85,7 pct. af markedet mod 14,3 pct. for økologi. 
  • I 2024 stod den private foodservicesektor for 85 pct. af fødevaresalget, mens den offentlige stod for 15 pct. Omsætningen i den private foodservicesektor steg til 62,0 mia. kr. i 2024, hvilket er en stigning på 3,5 pct. i forhold til 2023 og hele 61 pct. højere end i 2019. Væksten skyldes især øget salg til hoteller, restauranter og caféer, og niveauet er nu det højeste nogensinde. 
  • Inflation kan dog skjule den reelle udvikling i foodservicesektoren, da højere priser løfter omsætningen uden øget forbrug. Korrigeret for inflation var omsætningen i den private foodservice i 2024 på 52,2 mia. kr. (62 mia. kr. i løbende priser), dvs. en stigning på 32 pct. i faste priser siden 2019, mod 61 pct. i løbende priser. Kurven for faste priser flader ud, mens løbende priser stiger, hvilket viser, at prisudvikling især har drevet væksten, mens den reelle efterspørgsel ser ud til at normalisere sig eller vokse mere moderat. 
  • Drikkevarer driver en stor del af omsætningen: I 2024 stod drikkevarer for 6,3 mia. kr. - hele 25,4 pct. af salget til foodservice. Kategorien dækker alt fra øl, vin og spiritus til sodavand, juice, kaffe, te, kakao, mælk og plantedrikke. Især kaffe og kakao har oplevet vækst i omsætning, formentlig grundet markante prisstigninger. Målt i værdi er drikkevarer den største kategori efterfulgt af ’andet kolonial’ på andenpladsen og ’okse- og kalvekød’ på en tredjeplads.

  • Økologi fylder mest i den offentlige sektor, som aftager 33 pct. af økosalget mod 15 pct. af det samlede salg. I den private sektor er andelen størst i kantiner (22 pct.), men samlet set står hoteller, restauranter, cafeer o.l. dog for den største andel af det totale økologiske foodservicesalg på 35 pct. Især varegrupperne mejeriprodukter og æg samt frugt & grønt har stor økoandel i hele foodservicesektoren.

  • Danskerne foretrækker oksekød, grøntsager og fisk/skaldyr, når de spiser ude. Plantebaserede alternativer ligger lavt i popularitet. De mest populære retter ved udespisning er steg, burger, sushi og bøf med tilbehør, mens pizza og burger dominerer take-away.

  • Foodservicesektoren er fortsat et attraktivt marked for fødevareproducenter også i de kommende år. I Euromonitor Internationals nyeste prognose forventes den danske private foodservicesektor at fortsætte væksten de kommende år. Euromonitor peger dog på udfordringer såsom omkostningspres, mangel på arbejdskraft og stigende krav til digitale løsninger.

Download hele analysen her