Foto: Kristina Snowasp

Publikation, 09.september 2024

Hver tredje køber ofte eller altid økologiske fødevarer

Ny undersøgelse sætter fokus på danskernes køb af økologi og deres viden om forholdene for dyr i den økologiske produktion.

I en ny repræsentativ undersøgelse har Landbrug & Fødevarer spurgt danskernes om deres køb af økologi, hvor ofte man køber økologi og hvilke typer fødevarer, man typisk køber i en økologisk udgave. Undersøgelsen spørger også til, hvad man vil gøre, hvis man en dag ikke kan finde sin foretrukne vare i en økologisk variant. Til slut sættes fokus på danskernes viden om forholdene for dyr i den økologiske produktion.

Vigtigste indsigter fra undersøgelsen:

  • Spørger vi danskerne, svarer 38 pct., at de ’ofte’ eller ’altid’ køber økologi, mens 35 pct. svarer, at de ’nogle gange’ køber økologi. Dette er en stabilisering i forhold til 2021, 2022 og 2023 og peger på, at der er en stor gruppe forbrugere, der har taget økologien til sig og ofte eller altid lægger det i kurven, når de handler. 
  • Grøntsager, æg, mejeriprodukter og frugt og bær er dét, som flest danskere typisk køber økologisk. Dernæst kommer mel og smør. Dét at undgå sprøjtemidler er som tidligere år den vigtigste grund til at købe økologiske fødevarer. Tre ud af ti køber økologi, fordi de gerne vil bakke op om økologien generelt.
  • Tre fjerdedele af de danske forbrugere foretrækker økologiske råvarer produceret i Danmark. Typen af grøntsag er dog vigtigere, end om den er økologisk. Langt størstedelen ville vælge en ikke-økologisk udgave af samme type grøntsag, hvis deres foretrukne grøntsag ikke fandtes i en økologisk udgave. For halvdelen blandt disse forbrugere skal den ikke-økologiske grøntsag dog være fra Danmark, mens den anden halvdel ikke skeler til produktionslandet. 
  • Forbrugere, der ofte eller altid køber økologi, vil dog oftere gå langt for økologien. Blandt denne gruppe forbrugere er der 17 pct., der ville vælge en økologisk grøntsag af en anden type i stedet, mens 10 pct. ville gå i en anden butik for at få den grøntsag, de ønsker, i en økologisk udgave.
  • Ser man bort fra prisen, kan en bedre tilgængeligheden af økologiske varer og en større variation af økologiske produkter, være medvirkende faktorer til, at man køber flere økologiske fødevarer. 16 pct. ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion.
  • Adspurgt om forskellige udsagn om dyrevelfærden i økologisk produktion, er 42 pct. enige i, at økologiske køer har adgang til græsmarker fra april til oktober, mens 39 pct. er enige i, at dyr i den økologiske produktion har mulighed for at udleve deres natur, som fx at rode i jorden. Danskernes viden om dyrevelfærd i økologien er generelt derfor ikke så højt som forventet, og dette kan indikere et behov for at kommunikere mere om dyrevelfærd til forskellige målgrupper. 
  • Særligt blandt yngre danskere kan der være et behov for mere oplysning. Blandt danskere under 40 år er der nemlig færre end gennemsnittet, der er enige i de forskellige sande udsagn om dyrevelfærd i den økologiske produktion. 

Læs hele analysen her