
Publikation, 19.juni 2025
Indsigter i de danske børnefamiliers måltidsvaner
Børnefamilierne er interessante, da de på mange punkter skiller sig ud fra andre husstande. I analysen dykker vi ned i måltidsvaner, madadfærd og holdninger
Analysen om de danske børnefamilier er baseret på repræsentative befolkningsundersøgelser af danskernes måltidsvaner, gennemført over ni målinger fra februar 2023 til og med februar 2025, og tæller i alt 9.000 forbrugere hvoraf 2.494 er børnefamilier. I hver måling bliver danskerne spurgt til, hvad de har fået at spise dagen før. Analysen ser nærmere på børnefamiliernes aftensmad samt deres generelle madadfærd og holdninger.
De vigtigste indsigter er:
- Den danske børnefamilie består primært af 1 barn (45 pct.), 2 børn (43 pct.) og 3 eller flere børn (12 pct.). Familierne bor oftere end gennemsnittet i byer med mindre end 100.000 indbyggere, og således bor færre børnefamilier i de største danske byer. Forældrene er oftest 30-49 år, og de tjener lidt flere penge end gennemsnittet. Børnefamilier bruger desuden 40 pct. mere på dagligvarer end husstande uden børn.
- Kød, brød, ost og pasta hitter hos børnefamilierne, når vi kigger detaljeret på aftensmaden. Især kød er populært, hvor 47 pct. af børnefamilierne svarer, at kød indgik i aftensmaden i går, modsat gennemsnittet, som ligger på 40 pct. Kartofler er på aftenmadstallerkenen i hver fjerde børnefamilie, men generelt sjældnere end i andre husstande.
- Børnefamilierne spiser hovedsageligt ved spisebordet, faktisk betydeligt oftere end andre husstande. Samtidig svarer de, at de ikke nær så ofte spiser foran fjernsynet eller i sofaen.
- Udtryk, der hyppigere bruges om børnefamiliernes aftensmad er ”Noget for alle”, ”Børnevenligt” og ”Løfter stemningen”. Der er således et stort behov for, at børnene bliver imødekommet i deres præferencer, og at stemningen er god for alle ved måltidet.
- Kigger vi videre på børnefamiliernes aftensmad, består den oftere af færdiglavede komponenter såsom en færdiglavet pizzadej, tærtedej eller sovs. Generelt gør børnefamilierne oftere brug af convenience-løsninger, og man kan som fødevareproducent med fordel sætte fokus på netop disse produkter, hvis man har børnefamilierne som målgruppe.
- Der opleves stor tidsmangel ude i børnefamilierne, og her skiller de sig markant ud fra andre husstande. Børnefamilierne oplever, at de ikke har tid nok til alt det, de gerne vil nå og ikke tid nok til især madlavningen. Her hjælper helt eller delvist færdiglavede løsninger. Børnefamilierne svarer således, at de gør brug af helt eller delvist færdiglavede retter for at spare tid, så de i stedet kan lave andre praktiske ting eller hygge sammen.
- Børnefamilierne vil generelt gerne spise mindre kød og flere grøntsager. Dette giver de udtryk for betydeligt oftere end andre husstande.