
Italien: Klima og miljø fylder hos forbrugerne
I denne markedsanalyse stiller Landbrug & Fødevarer skarpt på forbrugerne i Italien, deres madkultur, holdninger og ikke mindst vurdering af danske fødevarer.
Analysen er baseret på en befolkningsundersøgelse blandt italienere i 2022 gennemført af Kantar og Wilke på vegne Landbrug & Fødevarer.
Mange af fødevareklyngens produkter eksporteres til lande både i og uden for Europa. Landbrug & Fødevarer sætter derfor løbende fokus på madkultur, holdninger og adfærd blandt forbrugere i andre lande end Danmark for derigennem at hjælpe fødevareproducenter med at tilrettelægge produktudvikling og markedsføring. I denne analyse rettes blikket mod italienske forbrugere, hvor Kantar og Wilke på vegne Landbrug & Fødevarer har gennemført en befolkningsundersøgelse i 2022.
De vigtigste indsigter:
- Klima og miljø problematikker fylder meget hos de Italienske forbrugere. Blandt en række forskelligartede udfordringer er top 3: den globale opvarmning, forurening af miljø og natur samt ophobning af plastik i naturen. Og først derefter nævnes stigende fødevarepriser.
- I takt med, at klimabekymringen fylder hos italienerne, er der også mange, som er interesserede i at spise klimavenligt og tænker over klima og bæredygtighed, når de køber mad og drikkevarer. 4 ud af 5 italienere er blevet mere interesserede i at spise klimavenligt og 3 ud af 4 tænker i høj eller nogen grad over klima og bæredygtighed, når de køber mad og drikke.
- Fjerkræ er den kødtype som italienerne oftest spiser. Fisk og skaldyr spises langt oftere i Italien end på mange andre markeder og kommer ind på en andenplads.
- Italienerne har stort fokus på det grønne i kosten og derudover spiller pasta, ris og kartofler også en betydende rolle. Der ses endvidere en voksende interesse for plantebaseret kost. Næsten hver tredje italienske forbruger angiver, at de spiser mindre kød end for to år siden og 31 pct. af italienerne fik ikke kød eller fisk i gårsdagens aftensmad.