
Electra Studio, pexels.com
Publikation, 28.august 2025
Mange forbrugere forventer at købe mere økologi om 1-3 år
I denne analyser ser Landbrug & Fødevarer nærmere på forbrugernes holdninger til økologi
Landbrug & Fødevarer har i maj 2025 spurgt danskerne, hvor ofte de køber økologi, deres begrundelser for at lægge økologi i kurven, samt deres forventninger til køb af økologi i fremtiden. Vi spørger desuden danskerne om forskellige udsagn om dyrevelfærd i den økologiske produktion.
De vigtigste indsigter er:
- Spørger vi danskerne, svarer 36 pct., at de ’ofte’ eller ’altid’ køber økologi, mens 40 pct. svarer, at de ’nogle gange’ køber økologi. Dette ligger stabilt i forhold til tidligere målinger og peger på, at der er en stor gruppe forbrugere, der har taget økologien til sig og kigger efter dette, når de handler. Blandt de ældste deltagere i undersøgelsen er det hele 47 pct., der ’ofte’ eller ’altid’ lægger økologi i kurven på indkøbsturen.
- Igen i år er grøntsager æg, mejeriprodukter og frugt og bær de fødevarer, som flest nævner som noget, de typisk køber økologisk. Dernæst kommer mel, fjerkræ og kød/kødpålæg.
- Dét at undgå sprøjtemidler er den vigtigste grund til at købe økologiske fødevarer. 28 pct. køber økologi, fordi de gerne vil bakke op om økologien generelt. I forhold til 2024, begrunder flere det nu med, at det skåner miljø og drikkevand samt bidrager til bedre dyrevelfærd.
- 77 pct. foretrækker økologiske råvarer produceret i Danmark. Det er endnu flere end samme måling sidste år.
- Ser danskerne 1-3 år frem i tiden, forventer 48 pct. at øge deres forbrug af økologiske fødevarer, sammenlignet med deres forbrug i dag. Især yngre danskere forventer at øge deres forbrug om 1-3 år. Yderligere 40 pct. forventer at købe ’samme mængde’ økologi som i dag, men kun 5 pct. forventer at købe mindre. Det giver grund til optimisme for fremtiden.
- Det er typisk fødevarer, der også i dag købes økologisk – som fx grøntsager, mejeriprodukter, frugt/bær og kød/kødpålæg – som forbrugerne forventer at købe mere af fremadrettet.
- Ser man bort fra prisen, kan en bedre tilgængelighed af økologiske varer og en større variation af økologiske produkter, være medvirkende faktorer til, at man køber flere økologiske fødevarer.
- Mere viden om økologisk produktion kan potentielt få flere til at prioritere økologien. 18 pct. ville købe mere økologi, hvis de fik mere viden om forholdene i økologisk produktion. Det er særligt de yngste deltagere i undersøgelsen, der peger på et behov for mere viden.
- Adspurgt om forskellige udsagn om dyrevelfærden i økologisk produktion, er 43 pct. enige i, at økologiske køer har adgang til græsmarker fra april til oktober, mens 37 pct. er enige i, at dyr i den økologiske produktion har mulighed for at udleve deres natur, som fx at rode i jorden. Dette kan indikere et behov for at kommunikere mere om dyrevelfærd til forskellige målgrupper. Et øget kendskab til økologiens forskellige kerneværdier kan potentielt bidrage til, at flere forbrugere i fremtiden vil prioritere økologiske fødevarer, når de handler.