Foto: Maria Orlova

Publikation, 25.november 2024

Foodservice er et attraktivt marked for fødevareproducenter

På baggrund af seneste data fra Danmarks Statistik og Euromonitor International kigger L&F nærmere på den seneste udvikling i foodservice-sektoren.

Foodservice er en fælles betegnelse for tilberedning, klargøring og servering af måltider uden for hjemmet. 
Det er dermed et meget alsidigt marked, som inkluderer både restauranter, cafeer og hoteller, street-food, fast food, catering, takeaway samt kantiner og institutionskøkkener. 
I denne analyse kigger Landbrug & Fødevarer ind i den seneste udvikling i foodservicesektoren på baggrund af tal fra Danmarks Statistik, Euromonitor International samt undersøgelser blandt danskerne.

 

De vigtigste indsigter er:

  • I 2023 var 84 pct. af salget af fødevarer til den private del af foodservicesektoren, mens den offentlige del af foodservicesektoren aftager 16 pct. af salget. Beregninger fra Landbrug & Fødevarer peger på, at den offentlige sektor alene serverer over en million hoved- og mellemmåltider hver eneste dag. Foodservicesektoren er derfor et interessant marked at følge.
  • Det private foodservicemarked har oplevet en positiv udvikling de seneste to år. Ifølge Danmarks Statistik steg omsætningen i den private foodservicesektor til 59,9 mia. kr. i 2023, en stigning på 6,5 pct. fra 2022-niveauet. Dermed nåede omsætningen langt over niveauet før pandemien. Særligt restauranter har haft vækst i omsætningen i de seneste år, hvilket vidner om at danskerne er glade for at spise ude. Omsætningen i første halvår af 2024 ser ligeledes lovende ud.
  • Salget af føde- og drikkevarer til foodservicesektoren udgjorde samlet set 24,5 mia. kr. i 2023 i engrospriser, ekskl. moms, hvilket svarer til en stigning på 4,7 pct fra 2022 til 2023. Målt i værdi er drikkevarer den største kategori, det gælder både alkoholdrikke som øl og vin, samt kategorien sodavand, juice og saft. Fersk okse- og kalvekød er målt i kr./øre på fjerdepladsen over alle varer afsat til foodservice i 2023.
  • Der har været fremgang i salget af både konventionelle- og økologiske føde- og drikkevarer. I to ud af tre varegrupper fylder økologisk salg mere i 2023, end det gjorde i 2022. Kigger man på hele foodservicesektoren samlet, så er det økologiske salg af føde- og drikkevarer også gået frem: i 2023 udgjorde det økologiske salg 13,7 pct. ud af det samlede salg, i 2022 var det 12,7 pct. Det er særligt i den offentlige sektor, at økologien står stærkt.
  • Foodservicesektoren er fortsat et attraktivt marked for fødevareproducenter også i de kommende år. I Euromonitor International nyeste prognose forventes den danske private foodservicesektor at fortsætte med at vokse i de kommende år. Ikke blot er danskerne glade for at spise ude, den stigende andel af husstande med én person peger også på en fremtidig stigning i efterspørgslen efter færdigretter og takeaway-løsninger. Den demografiske udvikling med en større andel af danskere over 80 år skaber samtidig en forventning om vækst i offentlig foodservice, da der i fremtiden vil være et voksende behov for ældrepleje og fx udbringning af ældremad.

 

Læs analysen her